02.10.2015

Morgenstjernen.

Fra Nytliv.dk/
28. september 2015.
Af Henriette Juul Larsen.

"Da de så stjernen, var deres glæde meget stor." (Matt 2:10).
Dette ord fik vi som familie lov til at opleve som en helt personlig hilsen fra Herren i forbindelse med, at vores elskede far pludselig for et par år siden blev alvorligt syg af kræft.

Det var helt uvirkeligt. Vores ungdommelige far, der altid havde været så rask og rørig, blev pludselig mere og mere medtaget af den hastigt fremadskridende sygdom. Flere sagde trøstende, at den type kræft, som han var blevet ramt af, ikke var en, man dør af, men dør med.

Man kunne leve i mange år med den. Imidlertid blev det så tydeligt for os i familien, at det er Gud, som suverænt råder for, hvornår vi skal herfra og hjem til Ham. Efter bare halvandet års tid blev far kaldt hjem til Gud. Hentet hjem til Herren i ”rette tid”.

Job 5:26: ”Livskraftig går du i graven, ligesom kornneg bringes hjem til rette tid.”

I de sidste dage lå vores afkræftede far i en hospitalsseng på 23. etage med udsigt til den klare stjernehimmel. I den sidste sms, han skrev til os fra sit sygeleje, skrev han følgende: ”Lægen har været her. Det er meget alvorligt. Nu må vi være tapre …”

Men så fortsatte han med at skrive det forunderlige: ”… Nu ser jeg morgenstjernen. Jesus er morgenstjernen.”

For os blev det et fantastisk vidnesbyrd om, at man kan gå fra – i det ene øjeblik at befinde sig midt i det menneskelig talt mørkeste mørke til i det næste øjeblik at se Jesus, Livets Lys. Hvor er det vidunderligt, at en troendes fremtid hedder JESUS.

I Jobs Bog 19:5-27 står der så løfterigt: ”Dog ved jeg, at min løser lever, til sidst skal han stå frem på jorden. Når min hud er skrællet af, når mit kød er tæret bort, skal jeg skue Gud; ham skal jeg skue, ham og ingen anden skal mine øjne se.”

Fars sidste sms-hilsen fyldte vores hjerter med en stor glæde. Hvor var det forunderligt at få blikket rettet mod Morgenstjernen – Jesus.

Vi har fået lov til at erfare, at trætte og urolige tanker falder til ro, når vi får rakt et Guds ord, som peger hen på Jesus. De ydre omstændigheder kan synes uændrede, men det faktum, at vi ser HAM, ændrer alt! ”De, som retter blikket mod ham, stråler af glæde” (Salme 34:6).

”Lyset skinner i mørket, og mørket fik ikke bugt med det” (Joh 1:5, gl. overs.).